Auto-motoDopravní okénkoLifestyleTipy na výletyVolný čas

Na dovolenou s obytným přívěsem? Máme pár rad, jak si s ním poprvé poradit.

Léto se přehouplo do své druhé poloviny a někteří určitě ještě uvažujete o dovolené. V posledních letech je u nás čím dál populárnější dovolená v karavanu. Buď si můžete zapůjčit/pořídit obytnou dodávku a nebo vyrazit s přívěsným karavanem. A těm se budeme dnes věnovat.

Jak se připravit?

Hned ze začátku je důležité se rozhodnout, jaký karavan si pořídit nebo zapůjčit. Každé auto má jinou hmotnost a také jinou váhu uveze na „kouli“. Tyto údaje najdete ve velkém techničáku a nově i v portálu občana v sekci Řidič -> Registr silničních vozidel. Za Fábii opravdu nemůžete zapřáhnout obrovský sedmimetrový dům na kolech, naopak pro velká SUV toto problém nebude a na výkonu vozu to téměř ani nepoznáte.

Dále je potřeba si uvědomit váhu soupravy a z toho vyplývající nutnost rozšířených řidičských průkazů. Pokud pojedete s nějakým minimalistickým karavánkem pro dvě osoby za kombíkem Škody Octavie, pravděpodobně nepřekročíte váhu 3500kg. Tím pádem vám k řízení takovéto soupravy stačí pouze váš řidičák B. Pokud však budete mít soupravu 3500kg převyšující, máte dvě možnosti. První je rozšíření řidičáku na B+E, tedy projít si celou autoškolou, napsat test, splnit jízdy. Poté můžete řídit soupravu až 3500kg auto + až 3500kg přívěs. Pro představu je to například obrovské americké SUV a za něj připojený obrovský luxusní karavan.

 

 

Pro běžné potřeby karavanistů však většinou postačí takzvané B96. Tento kód vám zvýší povolenou hmotnost soupravy na 4250kg a k jeho získání vám postačí absolvovat pouze zkouškovou jízdu. Jo a pozor, hmotnosti souprav se počítají z maximálních povolených hmotností uvedených v technických průkazech auta i přívěsu! Jelikož o tento řidičák je rok od roku větší zájem, doporučuji se přihlásit teď, dokud je ještě čas a volné termíny.

Před výjezdem.

K tomuto odstavci náleží i video. Jelikož jsem však neměl k dispozici karavan, musel jsem si vystačit s obyčejným vozíkem. Princip je ale naprosto stejný.

Obytný přívěs je potřeba nejprve správně připojit. Připravte se na to, že váží poněkud více, než běžný vozík a tak k němu musíte správně zacouvat. Kouli na autě musíte dostat pod přizvednutou oj karavanu. Nejste-li si jistí, pozvěte si k couvání druhého člověka, který vás bude navigovat, abyste si náhodou nepoškodili své auto. Na videu ze zapojování si můžete povšimnout praskliny v nárazníku – ano, ta je od oje při neopatrném couvání k vozíku naloženém půl tuny štěrku. Poté oj opatrně spusťte z pomocného kolečka dokud nezacvaknou bezpečnostní kleště. Poznáte to tak, že se vám pod rukojetí objeví kontrolní západka a vlastně i uslyšíte výrazné cvaknutí. Nezapomeňte si celý spoj zamknout, k novějším přívěsům se dnes již dodává speciální zámeček, u starších postačí obyčejná FABka zastrčená do připraveného oka. Opravdu nechcete na dálnici nahánět utržený vlek.

Inzeráty přívěsů na portálu Sauto

Dalším úkonem by mělo být připojení elektřiny. Vždy, když přívěs připojíte (a nyní je naprosto jedno, jestli jde o velký karavan nebo kárku pro převoz materiálu), musíte zapojit i kabel s elektřinou, aby vám svítila veškerá světla. Pokud vám náhodou nepasuje koncovka na kabelu s elektřinou na autě, tak v každých autodílech seženete redukce. Existují pouze dva druhy koncovek, 7 a 13 pinů, jen musíte prodavači správně říct, co máte na autě a co na karavanu. To zapojení je důležité proto, aby byly opravdu zřetelné blinkry, brzdová světla a vlastně i šlo vidět, že ten vozík máte zapojený. A že se to stává poslední dobou čím dál častěji, že potkávám auta s nezapojeným vozíkem, takže pak přes náklad vlastně vůbec nejde vidět, jestli ten dotyčný brzdí nebo kam odbočuje. Po připojení samozřejmě zkontrolujeme, jestli vše svítí, jak má.

Nyní už jen zbývá doladit detaily. Pokud je karavan výrazně širší, než vaše auto, připevněte si přídavná zrcátka, ať lépe vidíte za sebe a také pomocí nich lépe odhadnete, kam se vejdete – je levnější uklepnout zrcátko, než rozpárat bok karavanu. Též uvnitř karavanu vše pečlivě upevněte, zamkněte, zabezpečte, ať vám během jízdy nic uvnitř necestuje. Pro stabilitu jízdy taktéž vypusťte vodu ze zásobníku a správně rozložte váhu. Optimálně mějte přívěs vyvážen na střed, tedy na nápravy, případně lehce dopředu ke spojovací oji, ať se vám za jízdy nerozkmitá (odkaz na video s autíčkem na pásu). Většinou jsou karavany už z výroby vyvážené, takže pouze dejte pozor na správné uložení vlastních věcí.

V provozu…

Vše máme připraveno, naloženo a nyní můžeme vyrazit. Dejte pozor, protože souprava vozu s karavanem může být opravdu pořádně dlouhá. Výjimkou nejsou soupravy delší 13 metrů. Tím pádem musíte mnohem více přemýšlet, kam můžete najet a kam se nevejdete. Zejména při zařazování se mezi jiná auta počítejte s tím, že vám to bude trvat přibližně třikrát déle. Vaše auto se zapojeným karavanem je totiž mnohem delší, než jste zvyklí, a také mnohem těžší, čímž i samotný rozjezd trvá mnohem déle. Kvůli váze také počítejte s tím, že budete mít delší brzdnou dráhu. Proto každý váš pohyb začněte mnohem dříve, sledujte provoz mnohem víc dopředu. Taktéž buďte opatrní na zadní část přívěsu. Jelikož máte za nápravou karavanu dost dlouhý převis, počítejte s tím, že bude při odbočení hodně nadbíhat z oblouku ven. Při prudším zatáčení tedy můžete zadním rohem snadno zavadit o jiné auto nebo jinou překážku. Proto si při zatáčení vždy hlídejte zadní vnější roh.

Souprava velkého SUV s velkým domovem na kolech

Samotnou kapitolou je pak couvání. Kdo si občas jezdíte pro materiál s vozíkem, určitě nebudete mít problém. Vezměme v úvahu, že budete chtít couvat například za roh doprava, jako na videu. Využívejte co nejvíce prostoru, který máte k dispozici. Zajeďte se soupravou až za křižovatku a nechte si trochu prostoru vpravo od vozu. Jakmile začnete couvat, začněte nejprve zatáčet lehce doleva, čímž si soupravu takzvaně zalomíte. Sledujte si ve zpětném zrcátku kola a směřování přívěsu. Pokud se potřebujete trochu srovnat, musíte zatáčet směrem doprava, naopak pokud potřebujete více odbočit, musíte zatáčet více doleva. Pozor ale na přehnané zatáčení, ať soupravu takzvaně nezlomíte. Tehdy už vám nestačí rejd vašeho vozu, abyste mohli vlek dohnat a dorovnat. Z takového zlomení se dá dostat už pouze pohybem vpřed a dalším pokusem z lepšího úhlu.

Závěrem

Pokud budete chtít vyrazit na dovolenou s karavanem, nezanedbejte přípravu. Ujistěte se, zda takto dlouhou a těžkou soupravu můžete řídit. Raději si nanečisto někde na velkém prostranství zkuste, jak se bude vaše auto chovat, zkuste si couvat i reakce na atypické pohyby celé soupravy. Také si před odjezdem nastudujte specifická pravidla pro provoz karavanů ve státech, jimiž chcete projíždět. Každý má svá omezení rychlosti nebo například možnosti parkování a nocování. Ne všude je to totiž povolené.

Související obrázky: