Žáci z Otevřena se v rámci předmětu Společnost podívali do Domova Mladá. Bylo to silné
Základní škola Otevřeno má za sebou další zajímavý projekt. Tentokrát se žáci zabývali „Lidmi na okraji“, setkali se bezdomovci, podívali se do Muzea romské kultury v Brně, ale také do Domova Mladá v nedalekých Milovicích, který na všechny udělal asi největší dojem.
Přicházím na samotném začátku hodiny, při němž mají žáci začít pracovat na své eseji. Stojí v kroužku kolem jednoho stolu, na kterém leží fotografie a klíčová slova. Spolu s panem ředitelem a průvodcem Základní školy Otevřeno Markem Fajfrem diskutují nad tím, co v poslední době v rámci projektu zažili.
Nejsilnější zážitky
Mluví o tom, jak se jim na kterém místě, jež navštívili, líbilo. Hovoří o setkání s bezdomovkyní, o Muzeu romské kultury, ale nejčastěji skloňují návštěvu Domova Mladá, který se nachází v nedalekých Milovicích. Obývají jej lidé s mentálním, fyzickým, či kombinovaným postižením.
Pro většinu návštěvníků bylo setkání s těmito lidmi nejsilnější i kvůli tomu, že se pro mnohé jednalo o první podobné setkání v jejich životě.
„Neznámost a jinakost lidí, které tam potkali, pro ně byla opravdu silná. Někomu se udělalo z atmosféry špatně, musel na vzduch. Měli jsme potom dlouhý debrífink. Nakonec ale nejistoty a strach roztály a v dílnách, na něž nás pozvali, už se to úplně rozplynulo,“ popisuje Marek Fajfr a dodává: „Cílem je se setkat s těmi lidmi, které běžně nevidíme, a přemýšlet nad tím, jak se nám mění vztah k nim. Druhý cíl aby všechno zachytili nějakým smysluplným způsobem.“
V domově se nejen setkali s jeho obyvateli. Žáci měli možnost vyzkoušet si například to, jak se může člověk pohybovat na invalidním vozíku. Průvodkyní domovem byla Kateřina Kavalírová, která v domově pracuje a zároveň je maminkou jedné žákyně v ZŠ Otevřeno.
Projekt spojuje několik předmětů
Hodina pokračuje. Když se všichni pobavili o svých zážitcích, tak mohli zasednou k počítačům a pustit se do eseje. Pracují také se vzorovou esejí, kterou společně rozebírali. Společně ji rozsekali a jasně si definovali strukturu takové práce. Měli také dán poměrně velký rozsah, a to kolem tří set slov.
Pitomá pauza Carrie a Aidana a chcete Mirandu domů? Nový Sex ve městě And Just Like That PODCAST 3
Esej žáci psali do sdíleného dokumentu. Po prvotních technických problémech, kdy nastavovali konce stránek tak, aby se nikomu jeho strana neposouvala, se mohli pustit do práce.
Všem to šlo pěkně do ruky a už teď se těší na výsledný dokument. „Takto zachycené zkušenosti chceme nakonec dát do našeho školního časopisu Open Times, možná i do Zpravodaje Benátecka,“ zmiňuje Marek Fajfr.
Dalšími projekty předmětu Projekt společnost v němž Otevřeno spojuje dějepis, občanskou výchovu, informatiku a částečně také zeměpis budou témata „Paměť“ a „Revoluce“. Naopak Lidem na okraji předcházela říjnová „Afrika“, kdy se věnovali geografii, historii i současnosti Afriky.